سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تسنیـــــمـــــــــــــــ

شب های قدر



برچسبـهـ ـا : شب های قدر
♥ نوشته شده در جمعه 93/4/27 ساعت 6:0 عصر توسط زهرا محمودی :
فزت و رب الکعبه

 



برچسبـهـ ـا : شب های قدر
♥ نوشته شده در جمعه 93/4/27 ساعت 6:0 عصر توسط زهرا محمودی :
نامگذاری شب قدر

در این که چرا این شب را شب قدر نامیده اند، مفسران قرآن کریم با کمک از خود قرآن و استمداد از احادیث معصومین مطالب و دلایل زیادی آورده‌اند که مهمترین آنها بدین شرح است:

1- شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت و چون این شب، شب شریفی است به آن شب قدر می‌گویند؛ یعنی شبی که صاحب قدر و منزلت و شرافت است. از لحاظ لغوی نیز، در قرآن کریم « قدر» به معنای منزلت و بزرگی خداوند عالم آمده است و می‌خوانیم: «ما قدروا ا لله حقّ قدره». یعنی آنان عظمت خداوند را نشناختند. همچنین، رمز بزرگی و عظمت شب قدر در خود سوره قدر، نیز بیان گردیده و می‌فرماید: «شب قدر، از هزار ماه بهتر است.»

2- چون در این شب، فرشتگان بسیاری به زمین می‌آیند زمین تنگ می‌گردد، لذا آن را شب قدر نامیدند، زیرا «قدر» به معنای «ضیق و تنگی» نیز می‌باشد.

3- یکی دیگر از معانی «قدر»، «تقدیر و سرنوشت» است و در این شب، امور بندگان تا سال آینده مقدّر می‌گردد. تفسیر برهان از امام باقر (ع) روایت می‌کند که: «در شب قدر، هر امری از امور بندگان تا شب قدر سال آینده معین می‌گردد، از خیر و شر، طاعت و معصیت، ولادت و مرگ و روزی موجودات و هرآنچه در آن سال مقدّر گشته حتمی است و خداوند را در آن مشیت است».

4- علت دیگر این نامگذاری این است که قرآن با قدر و منزلت بر پیامبر والا قدر و برای امت با قدر و ارزش، به واسطه ملکی صاحب قدر نازل گردیده است.

5- گاه نیز گفته اند: شبی است که مقدر گردیده تا قرآن در آن نازل شود.

6- یا از آن رو که هرکس این شب را زنده بدارد و احیاء نگه دارد صاحب قدر و منزلت می‌گردد، به لیلة القدر معروف شده است.

ـ در اینکه شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد، هیچ گونه تردیدی نمی توان به خود راه داد، چون از یکسو خداوند فرموده:«قرآن در ماه رمضان نازل شده» و از سوی دیگر در سوره قدر آمده «آن (قرآن) را در«شب قدر» نازل کردیم» و اینکه «شب قدر» در ماه مبارک رمضان قرار دارد مورد اتفاق روایات و مفسرین قرآن قرار دارد.



♥ نوشته شده در جمعه 93/4/27 ساعت 6:0 عصر توسط زهرا محمودی :
دعای روز نوزدهم ماه رمضان



برچسبـهـ ـا : ماه مبارک رمضان
♥ نوشته شده در پنج شنبه 93/4/26 ساعت 8:0 عصر توسط زهرا محمودی :
دعای روز هجدهم ماه رمضان



برچسبـهـ ـا : ماه مبارک رمضان
♥ نوشته شده در چهارشنبه 93/4/25 ساعت 1:0 صبح توسط زهرا محمودی :
دعای روز هفدهم ماه رمضان



برچسبـهـ ـا : ماه مبارک رمضان
♥ نوشته شده در سه شنبه 93/4/24 ساعت 4:0 صبح توسط زهرا محمودی :
دعای روز شانزدهم ماه رمضان



برچسبـهـ ـا : ماه مبارک رمضان
♥ نوشته شده در دوشنبه 93/4/23 ساعت 3:0 صبح توسط زهرا محمودی :
میلاد امام حسن مجتبی«ع»


ای تو با قلبم صمیمی یا حسن / تو کریم بن کریمی یا حسن
داری از زهرا نشان یا مجتبی / مهربانی دل رحیمی یا حسن...


میلاد کریم اهل بیت مبارک



برچسبـهـ ـا : مناسبت ها
♥ نوشته شده در یکشنبه 93/4/22 ساعت 10:51 صبح توسط زهرا محمودی :
داستانی کوتاه از امام حسن مجتبی«ع»

مهربانی در برابر نامهربانی

همواره امام، مهربانی را با مهربانی پاسخ می گفت، حتی پاسخ وی در برابر نامهربانی نیز مهربانی بود. چنان که نوشته اند، امام، گوسفند زیبایی داشت که به آن علاقه نشان می داد. روزی دید گوسفند، خوابیده است و ناله می کند. جلوتر رفت و دید که پای آن را شکسته اند. امام از غلامش پرسید: «چه کسی پای این حیوان را شکسته است:؟ غلام گفت: «من شکسته ام.» حضرت فرمود: «چرا چنین کردی؟» گفت: «برای اینکه تو را ناراحت کنم». امام با تبسمی دل نشین فرمود: «ولی من در عوض، تو را خشنود می کنم، و غلام را آزاد کرد». 
همچنین آورده اند، روزی امام، مشغول غذا خوردن بودند که سگی آمد و برابر حضرت ایستاد. حضرت، هر لقمه ای که می خوردند. لقمه ای جلوی سگ می انداختند. مردی پرسید: «ای فرزند رسول خدا! اجازه دهید این حیوان را دور کنم». امام فرمود: «دعه انّی لاستحیی منا لله عزّ و جل ان یکون ذو روح ینظر فی وجهی و انا آکل ثم لا اطعمه؛ نه رهایش کنید! من از خدا شرم می کنم که جانداری به صورت من نگاه کند و من در حال غذا خوردن باشم و به او غذا ندهم. »



♥ نوشته شده در یکشنبه 93/4/22 ساعت 10:0 صبح توسط زهرا محمودی :
دعای روز پانزدهم ماه رمضان



برچسبـهـ ـا : ماه مبارک رمضان
♥ نوشته شده در یکشنبه 93/4/22 ساعت 9:0 صبح توسط زهرا محمودی :

Design By : Bia2skin.ir

درباره ما

بر من که به سمتت آمدم پشت مکن...... دستان لطیف خویش را مشن نکن.... یک لحظه غرور خود را بشکن.... در کندوی اعصاب من انگشت نکن.....مصرع آخرش از همه مهمتررره....شعر از مصطفی حسن زاده..:)
نویسندگان
موضوعات
لینک ها